הקלטת שיחות לעסקים ולעצמאים

העסקים הקטנים והעצמאיים בישראל מהווים מעל 80% מכלל העסקים בישראל ואחראים למעל 50% מהתוצר של המגזר העסקי כולו, כך לפי דו"ח תקופתי לשנת 2020 של משרד הכלכלכה והתעשייה. מדובר בכמעט חצי מיליון עצמאיים ובעלי עסקים קטנים שעל אף התרומה הגדולה שלהם לכלכלה, נראה שנשארו מעט מאחור בכל הנוגע לשירותים ולפתרונות טכנולוגיים שהחברות ה"גדולות" נהנות ורותמות לטובתן ובכלל זה גם נושא הקלטת השיחות.

כולנו יודעים שחברות התקשורת הגדולות, הבנקים וחברות הביטוח מקליטות את השיחות עימנו. אותן חברות אמנם משתמשות בפתרונות הקלטה מורכבים ויקרים אבל המניעים שלהן להקליט את השיחות זהה למניעים של בעלי העסקים הקטנים והעצמאיים. יתר על כן, רבים המקרים שבהם לקוח מתעמר בבעל עסק קטן פשוט כי הוא יכול ולא חושש ממנו כמו שחושש מתגובה של החברות הגדולות, כך שהמניע להקליט שיחות בעסקים קטנים אפילו גדול יותר.

חברות גדולות משתמשות בפתרונות הקלטה יקרים ומורכבים
החברות הגדולות משתמשות במרכזיות מורכבות ובציוד יקר בעוד עסקים קטנים ועצמאים יכולים להקליט את כל השיחות של העסק דרך המכשיר הסלולרי בפשטות וכמעט ללא עלות

והבשורה הטובה לעסקים הקטנים: בעוד החברות הגדולות חייבות לעמוד ברגולציה כבדה המחייבת אותן להקליט שיחות, לשמור אותן על פי פרוטוקולים נוקשים ולאחזר ולמסור אותן ללקוח על פי דרישה, בעלי העסקים הקטנים דווקא יכולים להקליט שיחות בשיטות זולות ואף בחינם, לאחסן את ההקלטות (אם ירצו בכך) על פי שיקול דעתן ובסך הכל אינם צריכים לעמוד ברגולציה בנושא.

למה כדאי לעסקים להקליט את השיחות?

בנוסף לשלל הסיבות להקליט שיחות הרלוונטיות לפרטיים, נראה שברור לעצמאים ובכלל לכל מי שעובד עם הלקוח הישראלי: הקלטת שיחות לעסקים יכולה לחסוך כסף רב, עוגמת נפש, למנוע סכסוכים עם הלקוחות ואף לשמש כהוכחה בבית משפט במידת הצורך.

הקלטה כרפרנס לשיחה

כשאנחנו מקבלים הוראות מהלקוח או מסכמים על משהו במייל או בכתב, אנחנו יכולים להדפיס את ההוראות ולפעול על פיהן וכך להימנע מטעויות. ברגע שאנחנו סומכים על הזיכרון שלנו לגבי מה שנאמר בשיחה בעל פה, נפתח חלון לטעויות ולבלבול.

בעל עסק שמקליט שיחות יכול להשתמש בהקלטת השיחה כדי לעבור על הפרטים לפני ביצוע ולהימנע מטעויות. אם לא בטוחים, פשוט מאתרים את הקלטת השיחה במערכת, מאזינים לה, ומוודאים שפועלים על פי מה שסוכם עם הלקוח בשיחת הטלפון.

מילה מוקלטת היא מילה מחייבת

אנו חיים במציאות בה יש כבוד רב למילה הכתובה בעוד למילים הנאמרות על פה "אין כיסוי". הסיבה לכך ברורה: כאשר אין הוכחה מוחשית, קל למי שרוצה להפר את שנאמר לעשות זאת כי לא ניתן יהיה "לתפוס אותו במילה". הקלטת שיחות מאפשרת לעסקים לייצר אסמכתא מוחשית למה שהוסכם ולהשמיע אותה ללקוח במידת הצורך.

הקלטת שיחות הטלפון של העסק מסייעת לעסקים הן במניעת סכסוכים מלכתחילה והן בפתרון מחלוקות וסכסוכים קיימים.

הקלטת שיחות בעסק מונעת סכסוכים

בהתאם לאופי העסק שלכם ולדינמיקה עם הלקוחות, תוכלו להשמיע ללקוחות המתקשרים אליכם הקלטה שמציינת שהשיחה מוקלטת. כאשר הלקוחות יודעים שהשיחה מוקלטת, הסבירות שיפרו את מה שהוסכם קטנה.

אם לא מקובל להקליט שיחות בתחום שלכם או שאתם חוששים מאיך זה ייתפס בעיני הלקוח, הקליטו את השיחות של העסק מבלי ליידע את הלקוחות (כן, זה חוקי) ובמידה ויתגלע סכסוך תוכלו להאזין לשיחה, וליידע את הלקוח שהשיחה מוקלטת ויש הוכחות למה שנאמר. בשיטה זו אתם שומרים את הקלפים קרוב אליכם ויכולים לשלוף את הקלטת השיחה רק במידה והיא משרתת את האינטרסים של העסק.

שימוש בהקלטות בסכסוך משפטי

אם לא הצלחתם להימנע מסכסוך, לפחות תוכלו להשתמש בהקלטת שיחה כדי לצאת ממנו. וכל עוד הצדק עמכם, אין כמו הקלטת שיחה עם הלקוח כדי להוכיח חד משמעית את טענותיכם. הקלטת שיחות בעסק היא חוקית לחלוטין וקבילה בבית משפט כל עוד ביצעתם אותה על פי ההמלצות בכתבה הזו על חוקיות הקלטת שיחות. לפי הפרוטוקול, בית המשפט דורש תמלול משפטי של הקלטות שיחה כדי להציג אותן (שירות ע"י שירותי תמלול המוסמכים לכך) אולם במקרים רבים השופט אף יסכים להאזין להקלטת השיחה ממכשיר הסלולרי שלכם בזמן הדיון.

הקלטת שיחות לעסק יכולות לשמש אתכם בבית המשפט
הקלטת שיחות בעסק יכולות לסייע לכם בבית המשפט

קצרה היריעה מלתאר מקרים בהם הקלטת שיחה במסגרת העסק הצילה אותי באופן אישי ומנעה ממני הפסדים ועוגמת נפש. שני מקרים בולטים שראוי לציין:

  • קבלן שיפוצים שסיפקתי לו שירותי פרסום מבוססי תוצאה (כלומר: עמלה על עסקאות שמקורן בפרסום שלי) הוקלט משקר במצח נחושה בטלפון כשטען שהוא כלל אינו מכיר לקוחה שהפניתי אליו וזאת בזמן ששיפץ אצלה בבית בזמן השיחה. ההקלטה הושמעה בבית המשפט והקבלן חוייב בפסק הדין בתשלום של 21,000 ש"ח.
  • עובדת שהעסקתי כמוקדנית טלפונית בעבודה מהבית והסתבר בדיעבד, בזכות פלט השיחות ממערכת הקלטת השיחות, שמסרה דיווח שעות עבודה כוזב במשך חודשים ארוכים. פלט השיחות הוגש לממונה על העסקת נשים במשרד הכלכלה ובזכותו התקבל אישור חריג לפיטורין שלה על אף היותה בהריון וזאת בשל מעשי המרמה שלה. העובדת אף חויבה להחזיר את השכר שקיבלה בעבור שעות שבהן לא עבדה.

שיפור השירות ע"י האזנה לשיחות

החברות הגדולות עושות את זה במוקדי השירות שלהם ואין סיבה שעסקים קטנים שמקליטים את השיחות שלהם עם הלקוחות לא יעשו זאת: האזינו לשיחות שלכם עם הלקוחות ועם הספקים ונסו ללמוד איך אפשר לשפר את שיחות המכירה והשירות.

זה אולי קצת נשמע מצחיק שמוסכניק למשל יאזין לשיחה עם הלקוח וירשום הערות, אולם אין עסק, קטן כגדול, שמושלם וחף מטעויות ומלמידה. אם האזנה להקלטת שיחה עם הלקוח יכולה לשפר את המכירות שלכם, ולתרום לכם לגידול בשורה התחתונה, אין סיבה שלא תקליטו את השיחות ותאזינו כדי להשתפר כחלק מהפעולות השוטפות שאתם עושים בעסק - ממש כמו הנהלת חשבונות או ספירת מלאי.

תרגיל: פנו לעצמכם שעה והאזינו ל-10 שיחות מכירה שביצעתם בשבוע האחרון. הקשיבו לקול של הלקוח ולתגובות שלו, לעצמכם - האם הייתם סבלניים? האם עניתם לשאלות? באיזה שלב לקוחות איבדו עניין? מה נאמר שגרם ללקוחות להסכים לעבוד אתכם או לרכוש את המוצר או השירות שאתם מוכרים?
הסיקו מסקנות מהתובנות שתפיקו, ישמו בשיחות הבאות וחזרו על התרגיל בשבוע הבא. אני בטוח שכל עסק יכול להשתפר בעקבות למידה מהאזנה להקלטות שיחה.

כך תיישמו מערכת הקלטת שיחות בעסק

ההתייחסות בכתבה הזו נוגעת לבעלי עסקים קטנים ועצמאיים, כל אותם נותני שירותים שכל העסק שלהם מנוהל מתוך כף היד - מהמכשיר הסלולרי. ובהתאם, בעסקים שבהם רוב התקשורת עם הגורמים השונים לרבות לקוחות, ספקים, עובדים, מתבצעת מהסלולר, צריך להתאים מערכת הקלטות המבוססת על הקלטה ואחזור מתוך המכשיר הסלולרי. למערכת הקלטות בקווים נייחים במשרד, ייתכן שעדיף יהיה לחפש פיתרון של מרכזייה עם יכולת הקלטה - אך זה מעבר לסקופ של כתבה זו.

כאמור, מערכת הקלטה לעסק מתחלקת לשניים: הקלטה ואחזור. ברור שמבלי להקליט את השיחות לא נוכל להאזין להן בעתיד אך חשוב לא לשכוח גם את החלק השני - האחזור. מבלי לתכנן גם את השיטה והמערכת שבאמצעותן תאתרו הקלטות שיחה מתוך מאגר ההקלטות, תאחזרו אותן ותאזינו להן, כל נושא הקלטת השיחות בעסק לא יוכל לעבוד שכן איתור הקלטה רלוונטית מתוך מאגר של עשרות אלפי שיחות במרחק הזמן יהיה בלתי אפשרי. בפסקאות הבאות אפרט על שיטות ההקלטה, ובהמשך על אופן אחסון ואחזור ההקלטות.

הקלטת שיחות דרך המכשיר

כל נושא ההקלטה דרך המכשיר באמצעות אפשרות הקלטת שיחות המובנית במכשיר או באמצעות אפליקציות צד שלישי, הוא נושא סבוך ומורכב בשל ריבוי היצרנים, הדגמים וגרסאות של מערכות ההפעלה. למשל: הקלטת שיחות באייפון כלל לא אפשרית דרך המכשיר, באנדרואיד המצב מעט יותר טוב אבל זה עדיין תלוי בדגמים ובגרסאות מערכת ההפעלה - כך למשל במכשירי שיאומי עד גרסה מסויימת (MIUI 12) של מערכת ההפעלה תוכלו להקליט היישר מתוך החייגן ומבלי להתקין אפליקציה להקלטה, מה שנקרא: הקלטת שיחות מובנית, בעוד שבמכשירים של יצרנים אחרים בגרסת אנדרואיד 10 לא תוכלו להקליט כלל, גם לא באמצעות אפליקציות הקלטת שיחות.

בהתאם ליצרן של המכשיר שלכם, קראו והבינו כיצד להקליט שיחות באייפון או על הקלטת שיחות באנדרואיד ובמידה והצלחתם להגיע למצב שבו כל השיחות מוקלטות בהצלחה, הרי שכיסינו את השלב הראשון של ההקלטה ותוכלו לדלג אל שלב האחסון והאחזור. אם לא הצלחתם, המשיכו וקראו על אפשרויות נוספות להקלטת שיחות לעסק, פה למטה.

שירות הקלטת שיחות

באמצעות שירות להקלטת שיחות כמו רובופון למשל, השיחה לא מוקלטת על המכשיר הסלולרי עצמו, אלא באמצעות רשת הטלפוניה. מדובר בשירות היוצר מעין "גשר" בין המתקשר ובין מקבל השיחה ומקליט את השיחה ברקע.

גילוי נאות: מצד אחד אני מפעיל את שירות רובופון ולכן יש לי אינטרס להציע אותו, אך מצד שני אני מקפיד לפרט על החסרונות שלו ולעזור לקוראים למצוא את פתרון ההקלטה המתאים ביותר בשבילם. מצד אחד אני דוגל בהקלטת כל השיחות בצורה אוטומטית ברקע, אך מצד שני רובופון הוא שירות ידני שעל אף היתרונות הרבים שלו, אינו יכול להקליט את כל השיחות ברקע אלא רק כאלה שהמשתמש יזם מתוך השירות. חיסרון נוסף בהשוואה להקלטה דרך אפליקציה במכשיר הוא שבהקלטה על גבי רשת הטלפוניה יש עלות לשירות (מערכת טלפוניה, דקות שיחה) המגולגלת אל המשתמש ועל כן שיטה זו כרוכה בתשלום.

היתרונות בהשוואה להקלטה דרך אפליקציה במכשיר:

  1. בגלל שההקלטה מתבצעת ברשת הטלפוניה, השירות מתאים לכל מכשיר - סלולרי או נייח, אייפון או אנדרואיד.
  2. הקלטה על גבי הרשת היא אמינה מאוד בהשוואה להקלטה דרך אפליקציה במובן שאין "פספוסים" ותמיד השיחה תוקלט בעוד שאפליקציות להקלטת שיחה לפעמים נסגרות בזמן השיחה או קורסות ולא מקליטות את השיחה.
  3. איכות הסאונד בהקלטה היא גבוהה מאוד - ללא בעיות קידוד באפליקציה, ללא הפרעות ורעשים הנובעים משימוש באזניה מקליטה. השיחות מוקלטות ממש באיכות שהסאונד עובר על גבי רשת הטלפוניה, בלי אובדן איכות או ווליום בכלל.
  4. האספקט של אחסון ההקלטות ואחזור שלהן מקבל מענה מלא בשירות כמו רובופון. הקלטות השיחה כלל לא שמורות במכשיר אלא בענן של רובופון (לנצח ובחינם) והחיפוש והעיון בהם הוא קל ופשוט. אם תצטרכו לאתר שיחה חשובה, תוכלו לעשות זאת בקלות.
צילומי מסך: הקלטת שיחות אוטומטית ברקע באמצעות אפליקציה לעומת הקלטה סלקטיבית באמצעות שירות הקלטת שיחות על גבי רשת הטלפוניה
מימין: הקלטת שיחות מובנית במכשיר המקליטה את כל השיחות אוטומטית ברקע (מסך הגדרות במכשיר שיאומי)
משמאל: הקלטה סלקטיבית באמצעות שירות הקלטת שיחות על גבי רשת הטלפוניה (מסך בשירות "רובופון")

איך שומרים שיחות מוקלטות של העסק?

שימו לב שהשאלה היא לא "האם" לשמור את הקלטות השיחה בעסק אלא "כיצד". זו לא באמת שאלה וברור שכדאי לשמור את כל השיחות שהקלטתם במסגרת הפעילות של העסק (וגם הפרטית). בדיוק כמו שאתם לא מתחבטים בשאלה כאשר אתם מקבלים מייל וברור שהוא נשמר אצלכם בארכיון, ככה גם צריך לנהוג לגבי שיחות מוקלטות. בעבר נפחי האחסון גם על גבי מכשירי הסלולר וגם בענן היו קטנים ויקרים אבל היום המצב שונה ולמרות שנפחי הקבצים של הקלטות שיחה גדולים מאלו של תכתובות מייל, עדיין משתלם ונכון לנהל ארכיון הקלטות ומוטב שיהיה בענן.

הקליטו את כל השיחות של העסק

אי אפשר לדעת מתי נזדקק להקלטה ויותר חשוב: לאיזו הקלטה נזדקק. מרפי עשוי להפתיע אתכם ודווקא שיחה שצפויה הייתה להיות תמימה, תהיה שיחה חשובה שהכי תזדקקו להקלטה שלה. אם לא תקליטו את כל השיחות שאתם מבצעים במסגרת העסק, לא תוכלו להיות בטוחים שאתם מכוסים ומוגנים. הקלטת שיחות לעסקים דומה לענף הביטוח במובן שצריך להשקיע מחשבה, תכנון וליישם מערכת הקלטת שיחות לעסק מראש עוד מבלי שרואים את הערך, אבל רק אם נעשה את הפעולות המקדימות האלו נוכל ליהנות מפירות ההשקעה במידת הצורך.

ניתן גם להקליט רק חלק מהשיחות, כאלה שאתם חושבים שהן "מועדות לפורענות" ושיש סיכוי גבוה שתזדקקו להקלטה שלהן אבל זו תהיה טעות שכן אם מתאפשרת* הקלטת שיחה אחת ושמירה שלה, אין סיבה לא להקליט ולשמור את כלל השיחות של העסק - אין הבדל משמעותי בעלויות בין הקלטת שיחה אחת של העסק לבין הקלטת 10,000 שיחות.

* כאמור, ישנם מכשירי סלולר שבהם אין ברירה מאשר להקליט שיחות בצורה סלקטיבית שכן הקלטה ברקע של כל השיחות לא מתאפשרת. אייפון היא דוגמה לכך. במקרה כזה אני ממליץ על שירות הקלטת שיחות שמקליט שיחות על גבי רשת הטלפוניה ללא קשר לסוג המכשיר הסלולרי.

שמרו את כל השיחות של העסק, בענן

מסכימים שהקלטת שיחות לעסק זה בגדר חובה? מעולה. חשוב להבין שגם שמירה של כל השיחות היא חשובה ואסור להתפתות להתחיל לעשות סלקציה ולהחליט אילו שיחות שומרים ואילו מוחקים. קבעו לעצמכם כלל: נהלו את רשימת השיחות וההקלטת של העסק כמו שאתם מנהלים את תיבת המייל של העסק - הכל נשמר בארכיון ולא נוגעים בו עד שנזדקק לו.

מעבר להתעסקות הסיזיפית במיון ומחיקה של הקלטות (שברור שלא תוכלו להתמיד בה), אין לנו שום דרך לדעת מראש לאילו הקלטות שיחה נזדקק בעתיד. ייתכן ששיחה שנשמעת לנו היום תמימה, תשמש אותנו רק בעוד שנתיים כהוכחה ניצחת לכך שהלקוח או הספק שיקר בה.

ההמלצה שלי היא לשמור את ההקלטות בענן, כלומר על גבי שירות ייעודי באינטרנט ולא על גבי המכשיר הסלולרי. הקלטות השיחה חשובות מדי מכדי שנשמור אותם רק על גבי המכשיר הסלולרי.

  • הקלטות שיחה "נוגסות" בנפח האחסון של המכשיר ומהר מאוד תצטרכו לפנות מקום בשביל פעילות תקינה של המכשיר ושאר האפליקציות.
  • אנחנו הישראלים מחליפים בממוצע מכשיר סלולרי כל 18-21 חודשים. האם אתם רוצים להתעסק בהעברה של הקלטות שיחה של העסק ממכשיר למכשיר בכל שנה וחצי?
  • הכי חשוב: מה יקרה אם המכשיר ייגנב או ייהרס? כל ההקלטות יאבדו ולא ניתן יהיה לשחזר אותן.

גם כאן אני חוזר להשוואה לתיבת המייל: יש סיבה שתיבת המייל ועשרות אלפי ההודעות ששלחתם וקיבלתם בשנים האחרונות שמורים בענן ולא רק על המכשיר, ומה שטוב למייל שלכם ודאי שטוב גם להקלטות שיחה של העסק.

"מחסן" מול "ספריה" - איתור ואחזור מהיר של הקלטות שיחה

אם מקליטים ושומרים את כל השיחות של העסק, חשוב לעשות זאת במערכת שתאפשר לנו בבוא העת לאחזר את ההקלטה הרלוונטית בקלות ובמהירות. עסקים שמקליטים את כל השיחות יכולים להגיע בקלות למאגר של עשרות אלפי שיחות מוקלטות בכל שנה ואם בשעת השין לא תוכלו לאתר את הקלטת השיחה הרלוונטית מתוך המאגר הזה, הרי שכל המאמץ להקליט ולשמור היה לשווא.

נסו לחשוב על ההבדל בין מחסן ספרים לספריה: במחסן הספרים ערומים זה על זה בתוך ארגזים שערומים זה על זה, מבלי סדר כלשהו ומבלי יכולת אפילו להסתכל על שם הספר. מה תעשו אם תצטרכו לאתר ספר בתוך מחסן שכזה? תצטרכו לעבור ערימה ערימה, ארגז ארגז, ספר ספר ולבדוק כל אחד מהכותרים כדי למצוא את הספר שחיפשתם. לעומת זאת, בספריה הספרים מסודרים במדפים, מקוטלגים לפי סדר כרונולוגי (נושאים, אלפביתי) כך שהכותר שלהם פונה כלפי חוץ. מעבר לכך, המחשב של הספרייה מחזיק מידע על כל אחד מהספרים ובהקלדת שם הכותר במחשב, תוכלו לקבל הוראות מדוייקות כיצד לאתר אותו.

שירות ייעודי לאחסון של הקלטות שיחה
שמרו את הקלטות השיחה של העסק בשירות אחסון ייעודי להקלטת שיחות ולא ב"מחסן" מבולגן

עליכם לנהוג באותו האופן בהקלטות השיחה של העסק. שירותי אחסון כמו Google Drive ו- Dropbox נשמעים מפתים כי האחסון בחינם (גם, עד גבול מסויים) אבל על מה שמקבלים בחינם משלמים ביוקר. שירותי האחסון האלה שקולים למחסן הספרים: הם שומרים בבלגן כאוטי את ההקלטות שלכם כך שאם תרצו לאתר הקלטה, הסיכוי שלכם למצוא אותה יהיה קלוש. ושוב: כשם שלא הייתם שומרים את תיבת המייל שלכם ב"מחסן", מוטב שלא תעשו את זה עם השיחות המוקלטות בעסק.

סיכום

לא משנה אם את דוג ווקרית שמפעילה צוות של עשרה מוליכי כלבים או שאתה טכנאי דודים שעובד בעצמך, הקלטת שיחות לעסקים מאפשרת לכם לתעד את כל מה שנאמר וסוכם מול הגורמים השונים בעסק ובעיקר מול הלקוחות. הקלטות השיחה ישמשו אתכם בראש ובראשונה לסדר ולתיעוד פנימי שלכם בעסק אך את הערך האמיתי שלהן תרגישו כאשר יתגלע סכסוך ותוכלו לנבור בארכיון ההקלטות של העסק ולהשמיע ללקוח או לבית המשפט את השיחה שתוכיח את הטענות שלכם.

היישום של הקלטת שיחות בעסק הוא פשוט וזול וללא ספק יוכיח ויחזיר את עצמו כך שאין סיבה שבעל עסק בישראל שמנהל את עסקיו מתוך המכשיר הסלולרי, לא יקליט את כל השיחות וישמור אותן ממש כשם ששומרים תכתובות ומיילים.

שאלות נפוצות על הקלטת שיחות בעסק

למה כדאי להקליט שיחות של העסק?
כדי שנוכל להאזין ולהיזכר במה שנאמר במידה ושכחנו; כדי שנוכל להאזין לשיחות השירות והמכירה שלנו ולהשתפר; וכמובן כדי שתהיה לנו אסמכתא למה שנאמר במידה ותתגלע מחלוקת עם הצד השני (לקוח, ספק) על מה שסוכם בשיחה.
האם חוקי לעסק להקליט שיחות עם הלקוחות שלו?
בגדול כן, כל עוד הוא עושה את זה על פי המפורט בכתבה הזו. ככל שתקליטו את השיחות של העסק בהתאם לחוק, הקלטת השיחה תהיה קבילה בבתי המשפט במידה ותידרשו להגיש אותה.
האם יש רגולציה להקלטת שיחות בעסקים קטנים?
יש בארץ רגולציה המחייבת חברות גדולות להקליט את השיחות ולספק עותק מההקלטה ללקוח במידה וייבקש. התקנות האלה לא נוגעות לעסקים קטנים ולמעשה אין התייחסות מיוחדת בחוק לעסקים קטנים כך שאפשר להקליט שיחות כפי שהייתם מקליטים לשימוש פרטי.
מה העלויות של הקלטת שיחות בעסק?
בכתבה הזו התמקדנו בהקלטת שיחות לעצמאיים ובעלי עסקים המנהלים את העסק שלהם מתוך המכשיר הסלולרי. הקלטת שיחות במכשיר הסלולרי יכולה להיות ללא עלות כלל (באמצעות שימוש באפליקציה להקלטת שיחות) ואילו בשירות הקלטת שיחות "רובופון" המקליט את השיחות על גבי רשת הטלפוניה, העלות מתחילה בשקל אחד לדקת הקלטה והמחיר יורד בהתאם לגודל החבילה.
האם עדיף להקליט שיחות חשובות בלבד או את כל השיחות במסגרת העסק?
בפירוש עדיף להקליט את כל השיחות. אין דרך לדעת מבעוד מועד שנזדקק להקלטת שיחה מסויימת עד אשר באמת נזדקק לה ולכן עדיף להקליט ולשמור את כל השיחות כדי שנוכל בדיעבד לשלוף את ההקלטה שתעזור לעסק.
האם נכון להפריד שיחות פרטיות משיחות של העסק?
אני ממליץ להקליט את כל השיחות - גם הפרטיות וגם של העסק. ברור שהטלפון הסלולרי משמש בעלי עסקים גם למטרות פרטיות ואין באמת בעיה שהכל יוקלט ויישמר יחד. בעלי עסקים שמעדיפים לא להקליט שיחות פרטיות יכולים להגדיר "רשימה שחורה" של מספרים ששיחות עימם לא יוקלטו.